zaterdag 17 november 2012

4. Blijdschap om teugels en nog meer over teugels


Ondanks de pech van het kneuzen van mij rib, is er ook nog iets leuks te melden. De “grass reins” had die ik besteld zijn binnen! Vrij vertaald : “gras teugels”. Grass reins vallen onder de “bijzetteugels” en worden in Engeland veel gebruik bij buitenritten. Ze voorkomen dat je paard of pony het hoofd helemaal naar de grond kan doen om gras te eten. Vandaar “grass reins”.
In mijn geval is er uiteraard geen gras in de bak, maar mijn pony mag ook het hoofd niet plotseling heel ver naar beneden doen, aangezien ik mijn teugels maar op 1 plek kan vasthouden en niet kan laten vieren of loslaten. Als mijn pony het hoofd naar beneden doet, trekt ze mij aan de teugels mee voorover. Dat is vrij pijnlijk voor mijn rug, omdat daar 2 stalen pinnnen inzitten van een scoliose operatie. De onderste 10 wervels zijn aan elkaar vast gezet, daar zit dus totaal geen beweging in. Laatst deed mijn pony het hoofd wel naar beneden en trok mij voorover, toen heb ik 3 weken last van mijn rug gehad. Ik wist dat er een oplossing was, maar wist de naam niet. Na wat zoeken in plaatjes op internet, vond ik wat ik zocht…. De “Grass rein” ik kan niet wachten tot ik ze kan proberen. Helaas zal ik moeten wachten tot mijn rib genezen is.

Wat is nu het verschil tussen een Bijzetteugel en een grass rein? Een bijzetteugel zit aan het bit en de singel. Hij voorkomt idd enigszins dat de pony het hoofd te ver naar beneden doet. Tegelijk voorkomt het dat het de neus te ver naar voren doet. Het helpt (dwingt) een pony/paard om netjes afgebogen te lopen. Dat houdt in dat de lijn van de neus tot tussen de ogen verticaal is. Dat wil ik niet, ik wil mij pony zelf laten afbuigen en geen hulpmiddelen daarvoor gebruiken, ik kan dat namelijk best goed (al zeg ik het zelf).
Een grass rein zit aan het bit en bovenaan het zadel. De neus kan dus wel naar voren maar niet te ver naar beneden. Als een grass rein goed is afgesteld, beïnvloed het de houding van pony/paard niet.

Zo zien trouwens mijn zelfbedachte  teugels er uit. Mijn teugel zit met een musketonhaak aan het bit. Daaraan zit verstelbaar stuk leer met gesp, zodat de teugel verstelbaar blijft. Aan dat verstelbare deel zit een zacht halstertouw. In dat touw zit een grote knoop (2 over elkaar heen), voor die knoop zit mijn hand. Het zachte halster touw is enigszins rekbaar, wat prettig is voor mijn pony. Een platte leren teugel wekt bij mij meer spasme op. Toevallig had ik een keer een halstertouw in mijn hand en dacht: “Dit is lekker in mijn hand…..”. Zo is het idee geboren. De grote knoop voorkomt dat mijn teugel door mijn hand kan glijden. Sinds ik deze teugels heb bedacht en laten maken, kan ik beter wenden en heb ik minder kramp in mijn handen. Het heeft mijn rijden echt naar een hoger niveau getild.

Vorige      Volgende

Meer weten over mij als mens?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten